Wednesday, April 29, 2009

BERAKHIRNYA KEGUSARAN DI JIWAKU

Alhamdulillah, syukur ke hadrat ILAHI kerana akhirnya tamat sudah kegusaran di dalam jiwaku. Keputusan untuk peperiksaan akhir semester 2,2008/2009 telahpun dipaparkan di dalam web rasmi UIA. Debaran di jiwaku bermula sejak pagi tadi lagi. Namun kutabahkan jua jiwaku dgn melakukan kerja2 rumah,berbual bersama ibuku sehingga waktu zohor. Selepas solat zohor, ibuku pergi ke sekolahnya untuk mengajar KAFA. Tinggallah aku keseorangan di dalam rumah lantaran ayahku pergi ke tempat kerja sejak pagi tadi dan akan pulang seawal jam 6 petang.

Selepas selesai mengerjakan solat asar, aku berehat sebentar di masjid sambil memerhatikan 3 orang kaum Cina sedang melakukan kerja2 'renovate' masjid. Aku berfikir sejenak,'kenapalah orang kafir yang wat keje ni?mane peginya 'tukang2' di kalangan umat Islam?'

Lamunanku terhenti kerana tiba2 teringat tentang keputusan peperiksaan yang akan keluar sebentar lagi. Aku terus membuka lembaran Al-Quran, juzu' 6. Aku baca dalam 4 maqra' ataupun lebih kurang 10 mukasurat. Selesai sahaja membaca Al-Quran, aku bergegas pulang ke rumah. Sebelum melangkah keluar dari masjid, sempat aku menoleh ibuku yang sedang mengajar Al-Quran kepada beberapa orang tua yang ku panggil 'wan' ataupun 'nenek'. Sedih bila mendengar bacaan mereka. Syukur ku panjatkan kpd ALLAH kerana aku telah diperkenalkan dengan Al-Quran sejak kecil lagi.

Sampai di rumah, terus ku bukak laptopku dan juga internet. Tunggu dalam lebih kurang 20 minit. Baru boleh tengok keputusanku. Aku tidak terus melihat GPA dan CGPA ku kerana targetku untuk semester ini hanyalah untuk lulus semua subjek. Alhamdulillah, syukur sangat sebab lulus semua subjek walaupun GPA dan CGPA ku amat mengecewakan. Namun ku pasrah kerana usaha ku memang terlalu sedikit untuk semester ini.

ALLAH MAHA ADIL, wahai ibrahim
ALLAH MAHA ADIL, wahai sahabat2 ku

Sentiasalah bersangka baik dengan ALLAH. Ada hikmah di sebalik kegagalan ini. Moga-moga kegagalanku kali ini akan memberikan pengajaran besar dalam hidupku dan tidak melemahkan semangatku untuk terus berjuang dalam bidang ilmu dan yang paling penting dalam bidang DAKWAH ILA ALLAH

.: HIDUP HANYA SEKALI, SEDIAKANLAH BEKALAN SEBANYAK-BANYAKNYA UNTUK KE AKHIRAT SANA :.

No comments:

Post a Comment

KENANGAN TERINDAH

KENANGAN TERINDAH